© 2013 HAK CIPTA TERPELIHARA SUBBASH EKAMBARAM. Powered by Blogger.

Monday 21 January 2013

FAEDAH-FAEDAH MELAWAT KE LUAR NEGARA


Melawat ke luar negara  merupakan salah satu aktiviti yang boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja. Lawatan ini biasanya dilakukan pada musim cuti sekolah, cuti sekolah,cuti bekerja atau hujung minggu. Jika seseorang itu ingin melawat ke luar negara, ia memerlukan kos perjalanan yang agak banyak.Sebagai contoh,untuk ke negara China, India, Australia, Indonesia, England dan lain-lain. Sebenarnya, ada banyak faedah melawat ke luar negara.
                  
Faedah yang pertama ialah kita akan dapat menambahkan ilmu pengetahuan. Apabila kita ke luar negara,kita akan pergi ke tempat yang belum pernah kita kunjungi. Contohnya,jika kita ke Indonesia,kita boleh berkunjung ke tempat-tempat bersejarah seperti Tugu Pancasila. Jika kita seorang pelajar,kita perlu membuat catatan dan membuat bertanya kepada pegawai yang bertugas di tempat tersebut, Pengetahuan tersebut boleh dijadikan bahan maklumat kepada kita.
                  
Di samping itu,dengan melawat ke luar negara,kita boleh menambahkan pengalaman. Contohnya,pengalaman menaiki kapal terbang adalah sangat menarik hati. Kita dapat merasai pengalaman ketika berada di kawasan pemeriksaan kastam atau imigresen di lapangan terbang. Semasa di dalam kapal terbang, biasanya penumpang tidak boleh membawa beg yang beratnya melebihi 25 kilogram dan juga tidak boleh membawa barang-barang yang dilarang seperti cecair,makanan,senjata tajam dan lain-lain. Pengalaman ini akan menjadi panduan sehingga kita dewasa.
                   
Selain itu,lawatan ke luar negara dapat memberikan semangat kepada diri seseorang untuk menjadi lebih baik. Jika kita seorang pelajar,kita akan lebih bersemangat untuk belajar bersungguh-sungguh. Bagi sesetengah orang, lawatan ke luar negara sangat dinanti-nantikan kerana tempat tersebut ialah suasana yang sebenar dialami dan sekali gus dapat memberi motivasi diri terutama apabila kita melihat masyarakat di negara luar yang lebih maju dan hidup dalam keadaan harmoni seperti di negara matahari terbit iaitu Jepun.
                   
Bagi seorang yang sudah bekerja,melawat ke luar negara akan menghilangkan rasa bosan kerana penat bekerja. Contohnya, jika seseorang itu dapat melawat negara beriklim sejuk seperti England,mereka boleh bermain salji semasa musim sejuk lantas menjadikan mereka lebih teruja dan seronok kerana dapat berehat sambil melepaskan tekanan kerja dan memperoleh pengalaman baru di sana. Kita juga boleh berjumpa dengan orang yang berlainan bangsa seperti bangsa Afrika,Inggeris,Perancis dan lain-lain. Dengan ini,kita juga boleh menambahkan kenalan dari seluruh dunia, bak kata peribahasa,berkawan biar seribu,berkasih biar satu.
                  
Dengan melawat ke luar negara,kita dapat mengenali budaya orang lain termasuklah budaya orang Jepun,Indonesia,Arab dan lain-lain. Percakapan juga berbeza di samping cara hidup,makanan dan sebagainya. Contohnya, di Jepun, mereka akan membongkokkan badan dan menganggukkan kepala mereka menggantikan budaya bersalaman jika di negara kita.
                  
Seterusnya,melawat ke luar negara dapat meningkatkan nilai-nilai murni dalam diri seseorang. Amalan nilai murni sememangnya penting bagi diri seseorang supaya lebih dihormati oleh orang lain. Antara nilai murni tersebut ialah mematuhi peraturan,menepati masa,bekerjasama dan lain-lain. Masyarakat Indonesia rajin bekerja,menggunakan bahasa Indonesia dalam apa-apa jua urusan tidak kira lapisan masyarakat,menjalankan kerja secara berpasukan dan sebagainya,bak kata peribahasa,bulat air kerana pembetung,bulat kata kerana muafakat.
                   
Akhir kata,melawat ke luar negara banyak memberi faedah kepada setiap orang. Namun begitu untuk membuat lawatan ke luar negara,kita perlu membuat persiapan rapi seperti menyediakan dokumen penting,barangan keperluan yang secukupnya supaya perjalanan kita untuk pergi dan balik tidak mendatangkan masalah serta memberikan 1001 pengalaman manis sepanjang lawatan itu seperti kata peribahasa,sediakan payung sebelum hujan.

1 comments :